Plan działań Przedszkola Promującego Zdrowie na rok szkolny 2019/2020
Diagnoza stanu wyjściowego
Podczas obserwacji wychowanków i rozmów z nimi, a także rozmów z rodzicami w podsumowaniu roku szkolnego 2018/2019 wyniknęło, iż:
- Dzieci spędzają zbyt wiele czasu przed komputerem, telewizorem
- Wykazują zbyt małe zainteresowanie aktywnością fizyczną
- Nie potrafią dzielić się swoja własnością
- Często nie potrafią rozwiązywać swoich problemów z rówieśnikami
- Wykazują zachowanie egoistyczne, chcą był najważniejsi, nie umieją przegrywać
- Nie rozumieją idei bezinteresownej pomocy innym
Problemy priorytetowe:
I Dzieci wykazują zbyt małą aktywność fizyczną
- w przedszkolu
- w domu
II Dzieci wykazują małą odporność emocjonalną i trudności w budowaniu prawidłowych relacji interpersonalnych
- nie potrafią informować o tym co czują i czego oczekują
- trudno im pogodzić się z porażką
- nie potrafią rozmawiać ze sobą
- dochodzi do sytuacji konfliktowych
III Dzieci wykazują zbyt małe zainteresowanie potrzebami innych osób, zwierząt , środowiska
- wykazują zbyt mało postaw prospołecznych
- bywają mało tolerancyjni
- nie rozumieją idei bezinteresownej pomocy
- nie zawsze stosują się do zasad proekologicznych
Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego
I Dzieci wykazują zbyt małą aktywność fizyczną
Aktywność fizyczna jest bardzo istotna w rozwoju i życiu każdego człowieka. Systematyczna aktywność fizyczna ma wpływ na prawidłowo działający metabolizm, rozwój fizyczny i umysłowy. Ma ono wpływ na stan zdrowia dzieci i jakość życia. W okresie przedszkolnym odbywa się intensywny rozwój tkanki kostnej i mięśniowej.
II Dzieci wykazują małą odporność emocjonalną i trudności w budowaniu prawidłowych relacji interpersonalnych
Zdrowie to nie tylko dbałość o ciało, ale także dbałość o umysł, rozumienie siebie, własnych uczuć i umiejętność ich wyrażania. Bardzo ważne jest również nawiązywanie prawidłowych relacji interpersonalnych prowadzących do wspólnej i zgodnej zabawy. Dzięki tym czynnikom chcemy zadbać, by dzieci nabyły odporność emocjonalną, umiały radzić sobie w nowych i często trudnych sytuacjach, potrafiły poradzić sobie z sukcesami i porażkami.
III Dzieci wykazują zbyt małe zainteresowanie potrzebami innych osób, zwierząt , środowiska
Bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania w środowisku jest kształtowanie postaw prospołecznych, uwrażliwienie na potrzeby drugiej osoby, zwierząt i przyrody. Bardzo ważnym jest by nauczyć dzieci tolerancji, inności, a także uwrażliwić na potrzeby osób starszych, niepełnosprawnych i potrzebujących. Zdrowie szeroko rozumiane rozpoczyna się od zdrowia fizycznego i psychicznego jednostki, a kończy na zdrowym społeczeństwie z jego wszystkimi mieszkańcami i środowiskiem.
Przyczyny istnienie problemu priorytetowego
I Dzieci wykazują zbyt małą aktywność fizyczną
Aktywność fizyczna jest bardzo mało doceniania. W dobie rozwoju technologii, szeroko rozumianej cywilizacji, wszelkich dostępnych ułatwień, nowinek technologicznych dzieci bardzo trudno jest zachęcić do aktywności fizycznej. Chętniej spędzają czas przed telewizorem, komputerem, grają w gry multimedialne. Rodzice z powodu braku czasu, pogoni za pieniądzem rzadko spędzają aktywnie czas ze swoimi dziećmi. W przedszkolu aktywność fizyczna jest propagowana , jednak nie zawsze można ja rozwijać, ponieważ sale są zbyt małe by każda aktywność mogła być zrealizowana (brak sali gimnastycznej), a zajęcia na ogrodzie nie zawsze są możliwe.
II Dzieci wykazują małą odporność emocjonalną i trudności w budowaniu prawidłowych relacji interpersonalnych
Problem małej odporności emocjonalnej u dzieci rozpoczyna się w domu rodzinnym. Rodzice często nie mają czasu dla swoich dzieci, swoją nieobecność rekompensują im rzeczami materialnymi, rozpieszczają, wyręczają i stosują tzw. bezstresowe wychowanie. Dzieci nie potrafią nazywać swoich uczuć, nie mają przykładu ze strony dorosłych. Nie są uczone rozwiązywania konfliktów i dzielenia się swoimi dobrami. W wieku przedszkolnym bardzo intensywnie rozwija się u dziecka poczucie własnej wartości, obraz siebie, a także odporność emocjonalna. Brak rozmowy, wyjaśnienia tego co się dzieje wokół wywołuje u dzieci stres, a co za tym idzie popadanie w konflikty, nieumiejętność współpracy i zabawy z rówieśnikami.
III Dzieci wykazują zbyt małe zainteresowanie potrzebami innych osób, zwierząt , środowiska
Problem braku zainteresowania innymi ludźmi, zwierzętami, środowiskiem przyrodnicznym wynika z tego, iż wiele dzieci jest jedynakami. Nie są nauczone dzielenia się z innymi i troski o innych. Współczesny świat propaguje konsumpcjonizm, kult ciała i egoistyczne podejście do życia. Dzieci mają zbyt mały kontakt z przyrodą i zwierzętami.
Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego
I Dzieci wykazują zbyt małą aktywność fizyczną
- prowadzenie codziennych zabaw ruchowych przed śniadaniem oraz ćwiczeń gimnastycznych ( dwa razy w tygodniu)
- propagowanie aktywnych i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu
- aktywizowanie dzieci podczas zabaw na powietrzu ( używanie sprzętu sportowego, gry zespołowe, bezpieczne korzystanie z urządzeń na placu przedszkolnym)
- uświadamianie dzieci i rodziców jak ważna jest aktywność fizyczna
- organizowanie form aktywności dzieci i rodziców
II Dzieci wykazują małą odporność emocjonalną i trudności w budowaniu prawidłowych relacji interpersonalnych
- organizowanie zabaw mających na celu nazwanie uczuć i poznawanie samego siebie
- organizowanie zabaw, zajęć edukacyjnych mających na celu nauczenie radzenia siebie z problemami , konfliktami w sposób akceptowalny społecznie
- dbałość o nawiązywanie prawidłowych relacji interpersonalnych między dziećmi
- organizowanie spotkań, zajęć wspólnie z rodzicami,
- dbałość o prawidłowe relacja na poziomie nauczyciel - rodzic
III Dzieci wykazują zbyt małe zainteresowanie potrzebami innych osób, zwierząt , środowiska
- Stworzenie Planu Pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczego na rok szkolny 2019/2020 pod hasłem „Kocham, lubię, szanuję…”
-kształtowanie postaw prospołecznych , uwrażliwienie na drugiego człowieka, zwierzęta, przyrodę
- kształtowanie cech takich jak: empatia, koleżeńskość, współpraca, opiekuńczość,
- organizowanie spotkań z osobami działającymi społecznie
- wdrażanie do zachowań proekologicznych „Kocham, lubię, szanuję …. nie śmiecę”
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych mających na celu współpracę, pomoc innym ludziom
- rozmowy wychowawcze dotyczące: inności, tolerancji, przynależności do mniejszości narodowych i religijnych
- uwrażliwienia na potrzeby i problemy osób starszych, chorych, niepełnosprawnych
- zapoznanie z literaturą oraz filmami edukacyjnymi o powyższej tematyce